Sunday, March 7, 2010

TAHUKAH ANDA?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada pengunjung-pengunjung setia blog Kelab Penderma Darah SMK Elopura. Apa khabar hari ini? semoga and semua dalam keadaan sihat walafiat. Hari ini saya ingin berkongsi pengalaman saya kepada rakan-rakan yang lain tentang bagaimana proses menderma darah dilakukan. Kepada rakan-rakan yang cukup syarat dan belum menderma darah, cubalah menderma darah. Tak sakit pun jarum tu. Rasa macam di gigit semut sahaja. Rasanya semut merah gigit lagi sakit, sampai boleh bengkak. Ok, disini saya akan tunjukkan bagaimana proses derma darah itu di laksanakan.

Langkah 1 : Pendaftaran nama penderma darah & isi borang pengisytiharan kesihatan anda pada hari tersebut

Langkah 2: Anda perlu menjalani tekanan darah dengan pegawai kesihatan yang bertugas

Langkah 3: Anda perlu ke kaunter pemeriksaan jenis darah. Di kaunter ini, anda boleh memeriksa golongan darah anda samada A, B, AB atau O. Di sini juga pegawai kesihatan akan memeriksa samada Hb (hemoglobin-sel darah merah) anda mencukupi. Setelah anda berjaya melepasi peringkat pemeriksaan kesihatan oleh pegawi yang bertugas, anda seterusnya akan dibekalkan, kit untuk menderma darah.


Langkah 4: Pegawai kesihatan yang bertugas, akan memeriksa salur darah anda. Kemudian...


Ha...untuk pengetahuan anda semua, darah dalam pek kecil ini, akan dijadikan sample di makmal nanti


ya...itu dia aliran darah yang akan masuk terus ke dalam beg darah..
Plaster akan di lekatkan supaya jarum tadi tidak bergerak-gerak atau tercabut.


Ini adalah sejenis alat untuk menimbang darah yang telah masuk ke dalam beg darah tersebut


Sambil-sambil tu, anda perlu menggenggam alat ini untuk melancarkan aliran darah. Dalam pada itu, pegawai kesihatan akan memantau tekanan darah anda semasa proses menderma darah.



Ini lah hasilnya...

Hmm... mudah saja kan?? Adakah anda berasa sakit?? Ohhh...tidak sama sekali. Ingatlah..sama-samalah kita menderma darah. Mungkin saudara-mara, kawan-kawan atau sesiapa pun amat memerlukan darah kita. Sumbangan anda amat besar bagi menyelamatkan berjuta-juta orang yang memerlukannya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...